Tie hoaxy o mnohých stovkách eur v rodinách sú nezmyselné a boli opakovane vyvrátené. Tuším INEKO o tom urobilo aj dobrú štúdiu, kde sa snažilo všetko vysvetliť. Rodiny s tromi deťmi v osadách bežne žijú len z 200 eur. Pripomínam aj to, že nárok na identické dávky majú aj ľudia z majority, žiadne nie sú určené špeciálne Rómom.
Situácia je skôr opačná, príjmy v osadách stále klesajú a chudoba sa objektívne prehlbuje. To je však problém vidieka všeobecne, keďže prístup k práci je tam obmedzený. Nie náhodou cestuje množstvo žien a matiek z východu Slovenska do Rakúska zarobiť si opatrovaním.
Faktom je však aj to, že mnohým rodinám, ktoré poberajú sociálne dávky v hmotnej núdzi, sa neoplatí zamestnať ani len za minimálnu mzdu, lebo keby tak jeden z partnerov urobil, druhý stratí nárok na peniaze. To sa však netýka len Rómov, zákon všeobecne nemotivuje k tomu, aby ľudia pracovali.
—-
Deti sú pre rómske rodiny prvoradé, drvivá väčšina sa o ne určite stará. Starostlivosť sa tam však delí na širšiu rodinu, nerobí to len matka, ale trebárs aj jej sestry či starší súrodenci.
Zablatené deti sú zase logickým dôsledkom neupravených ciest, chodníkov a dažďov, lebo vtedy je blato naozaj všade. Každý, kto má deti, pochopí, že aby boli v takom prostredí čisté, musel by ich prezliekať viackrát za deň.
Výhrady zaznievajú aj voči tomu, že deti v zime behajú nahé či slabo oblečené. Aj to však má vysvetlenie. Keď som žil v osade, videl som, že chatrné domčeky sú extrémne prekúrené, lebo v pieckach sa teplota príliš nedá regulovať. Ak som chcel potom prebehnúť z domu do domu, tiež som tak urobil len v košeli.
—-
Je tam vysoká kriminalita?
Nie je. Dejú sa tam drobné prípady, ale spomínam si, že v jednom meste s rómskym sídliskom boli analýzy polície také, že práve na ňom bola kriminalita v porovnaní s ostatnými mestskými časťami jedna z najnižších.
Podobné sú aj moje skúsenosti z osady. Občasné hádky, bitky či drobné krádeže sa totiž dejú naozaj všade.