Ivan Mikloš o sklamaní z Ukrajiny a Ficovi, ktorý sa podkladal Putinovi a teraz z toho nič nemá

https://dennikn.sk/338412/ivan-miklos-sklamani-ukrajiny-ficovi-ktory-sa-podkladal-putinovi-teraz-vidi-ze-toho-nic-nema/

Čo sa zmenilo po majdane?

Za tie necelé dva roky Ukrajina urobila viac, čo sa týka reforiem a potrebných zmien, ako predtým za 20 rokov. To je nepopierateľné. Na druhej strane, vzhľadom na to, čo všetko ešte treba urobiť a čo sa dalo urobiť, aby sa situácia naozaj zmenila, sa toho urobilo málo. Zároveň platí, že keď sa uskutoční revolúcia a zvrhne sa nejaký nefunkčný skorumpovaný režim, očakávania sú vždy veľmi veľké. Ľudia očakávajú, že bude lepšie. Preto je to vždy ťažké, skorumpovaný a deformovaný režim vytvára obrovské dlhy, ktoré treba zaplatiť. A tak nevyhnutne dochádza k transformačnej recesii. Napríklad jeden z hlavných dôvodov je, že až doteraz sa ceny plynu a elektriny pre domácnosti držali na veľmi nízkej úrovni a tie regulované ceny boli obrovským zdrojom pre oligarchov. Tí mali totiž dve úrovne cien a na rozdiele medzi regulovanou a neregulovanou cenou obchodovali a špekulovali. To je deformácia, ktorá sa nedá vyriešiť inak ako tým, že sa ceny zdvihnú na trhovú úroveň.

Už to vyriešil Kyjev?

Čiastočne sa to vyriešilo. Pred rokom bola cena plynu pre domácnosti 12 percent z jej skutočnej trhovej ceny, teraz sú ceny na úrovni 50 percent, v apríli tohto roku by mali ísť na 75 percent a v apríli 2017 na sto percent. Ľudia to, samozrejme, hodnotili negatívne. Aj následkom vojny s Ruskom a embargu bolo všetko v zlom stave, od bánk až po rezervy, ktoré sa dostali na minimálnu úroveň. Došlo k prudkej devalvácii, to znamená aj k vysokej inflácii, znehodnoteniu meny a zníženiu kúpnej sily. Na Ukrajine sa zhoršila životná úroveň, ľudia však čakali opak. Rovnako očakávali rýchlu zmenu v úrovni korupcie. Tá však nemohla prísť. Niežeby sa niektoré veci nedali urobiť lepšie. Nedošlo napríklad k riadnej reforme súdnictva. Úplne najväčší a zásadný problém je, že na Ukrajine chýba dostatočné líderstvo, vlastníctvo a komunikácia reforiem. Ľuďom sa nevysvetľovalo, že tranzitná recesia nie je dôsledkom reforiem, ale dôsledkom nereforiem. Toho, že 20 rokov sa nerobili a účet za to sa teraz musí zaplatiť.

Ako to vyzerá, počúvajú na Ukrajine vaše rady?

S daňovou reformou to nevyzerá dobre. Už v decembri parlament formálne rozhodol, že daňová reforma nebude. Ministerka financií Natalie Jaresko poslala do parlamentu balík s rozpočtom aj reformami, ako nový daňový kódex a súvisiace zákony, ktoré majú priniesť dodatočné príjmy do rozpočtu, ako napríklad hazardné hry. Lenže, vyzerá to tak, že reforma nebude, ale rozpočet bude schválený s deficitom do 3,7 percenta, aby Ukrajine poskytli ďalšiu tranžu pôžičky, bez ktorej by sa ekonomika krajiny položila. Daňová reforma nie je podmienkou pôžičky, tou je len udržateľnosť verejných financií. Z daňového zákona sa schvália len niektoré veci a to je zlé, pretože to znamená, že ten zdeformovaný, zneužívaný a komplikovaný daňový systém bude pokračovať. Dôvod je jednoduchý – vláda pripravila svoj návrh, potom vznikla absurdná situácia. Šéfka daňového výboru z Bloku Petra Porošenka predložila alternatívny návrh. To som nevedel pochopiť, keďže sa pripravil veľmi dobrý komplexný návrh na reformných princípoch.

Hlavnou pointou bolo zjednodušiť dane?

Zjednodušiť, znížiť počet sadzieb, zrušiť množstvo výnimiek. Ministerka financií navrhla základnú daň na 20 percent. Túto sadzbu mali mať štyri najdôležitejšie dane: daň z príjmu právnických a fyzických osôb, daň z pridanej hodnoty a odvody.

Ako je to v súčasnosti?

Odvody sú okolo 41 percent v priemere, ale je tam okolo 80 sadzieb. Sú dve sadzby z príjmu fyzických osôb – 15 a 20 percent, 18 percent z príjmu právnických osôb a DPH je 20 percent, ale existujú aj znížené sadzby a nulovú sadzbu majú napríklad v poľnohospodárstve. Navyše, majú systém zjednodušenej sadzby, ktorý mal byť len pre malých podnikateľov a živnostníkov, ale po novelizácii na ňom fungujú takmer všetci. Dokonca veľkí podnikatelia tlačia svojich zamestnancov, aby fungovali ako živnostníci, pretože potom platia len štyri až osem percent, a to nielen daň z príjmu, ale aj odvody. Normálne zamestnaní ľudia platia 15 percent, ak majú vyššie príjmy, tak 20 percent, a k tomu v priemere 41-percentné odvody. To je zdroj obrovských legálnych únikov. Ministerstvo financií chcelo, aby nižšie dane platili naozaj len malí podnikatelia, proti tomu bol obrovský odpor, pretože všetci, čo z toho dnes profitujú, sú proti. Týka sa to veľmi dobre platených IT špecialistov, lekárov či advokátov, ale aj zamestnancov, ktorých podnikatelia nútia stať sa fiktívnymi živnostníkmi, aby boli pre nich lacnejší.

Autopark v Kyjeve je vraj podobný ako v Moskve. Nikde na svete som nevidel toľko luxusných áut ako v hlavnom meste Ukrajiny. Neviem to kvantifikovať, ale faktom je, že čierna a šedá ekonomika má nevídane veľký podiel. Ak hovoríme o šedej ekonomike, tak to je práve využívanie tých legálnych dier. Preto to daňová reforma ministerky Jareskovej chcela zmeniť. Daňový výbor to nielenže zavrhol, ale navrhoval tak znížiť sadzby z dane z príjmu, že by to znamenalo obrovskú dieru v rozpočte a opäť destabilizáciu, vysoký deficit a koniec pomoci od MMF.

Už dnes ten obchod Ukrajiny s Ruskom klesol na výrazné minimum. Obchodná aj ostrá vojna, strata Krymu aj ozbrojený konflikt v Donbase, je hlavnou príčinou poklesu a ukrajinskej recesie. V tomto roku by už mala byť Ukrajina v miernom raste okolo jedného až dvoch percent. Ako sa u nás hovorí, všetko zlé je na niečo dobré.

Ako veľmi uškodila vojna Ukrajine?

Pokles v roku 2014 bol 6,8 HDP a v tom ďalšom roku 11,5 až 12 percent HDP, čiže im za dva roky ubrala asi pätinu z HDP.  

Novorusko mu nevyšlo, ale urobil z Donbasu nový separatistický región, aby komplikoval Ukrajine život?

Áno, Putin nemá na to, aby dosiahol viac. Najmä vďaka sankciám Západu a slabosti svojej ekonomiky, ktorá má tri zdroje. Prvým je pád cien ropy. Potom sankcie, tí, čo hovorili, že nefungujú, tárajú. A po tretie, že Rusi nerobili reformy. Ich ekonomika je štátna kleptokracia. Nie je založená na zdravej konkurencii a nie je efektívna. Povedal by som, že v prípade Ruska ide o preregulovaný skorumpovaný štátny kapitalizmus. Putin mal dlho výhodu vysokých cien ropy, takže ľuďom rástli reálne príjmy počas prvých desiatich rokov tempom desať percent ročne. Tlak na reformy nemal. Dnes už to zrejme nie je možné.  Záujmom Putina je jediné, nedopustiť reformy na Ukrajine, to, aby bola úspešná. To by preňho znamenalo riziko, že príde majdan aj do Moskvy. Na to, aby Ukrajina uspela, však musí kontrolovať svoje územia a raz možno aj Krym. To však bude možné jedine vtedy, ak budú žiť ľudia na Ukrajine oveľa lepšie ako ľudia na Kryme. Som si istý, presne ako povedal Fero Šebej v rozhovore pre Denník N, že Putin je nebezpečný, a že v žiadnom prípade by spolupráca s Putinom v Sýrii nemala byť dôvodom na zmäkčovanie sankcií.

Viete, koho budete voliť na Slovensku?

Neviem. Ale určite budem voliť niekoho od stredu napravo, lenže neviem koho, pretože moji favoriti sa niekedy správajú tak, že ani neviem, čo si mám myslieť.